Jerzy Andrzejczak - Spowiedź polskiego kata

Są takie społeczne tematy, które wywołują wiele emocji i sporów. Jednym z nich jest kara śmierci. Bardzo często zastanawiałam się nad takim rozwiązaniem dla sprawców okrutnych zbrodni, ale jakoś nigdy nie myślałam o samym kacie. Gdy nadarzyła się okazja, aby o tym przeczytać - skorzystałam. Tak w moje ręce trafiła książka Spowiedź polskiego kata Jerzego Andrzejczaka. 



Jest to zapis rozmów autora z człowiekiem, który w Polsce wykonywał karę śmierci. Nie ukrywam, że byłam bardzo ciekawa tej lektury, ale również się jej obawiałam. Nie wiedziałam jak zareaguję na to o czym będę czytać, jak również do jakich przemyśleń dojdę. Wiedziałam, że "nie odkleję" się od tego tematu, tylko będzie on cały czas tkwił w mojej głowie. Ciekawość mieszała się z lękiem. Co prawda przeczytałam już kilka publikacji, które poruszały temat wielkich zbrodniarzy, ale wydawało mi się, że ta książka będzie inna. 

Czytając dostrzegłam ogrom pracy i zaangażowania, które włożył autor w swoje dzieło. Same rozmowy, spotkania z katem, trwały dość długo. Był on trudnym rozmówcą, z którego wręcz trzeba było wydobywać informacje. Dużo do lektury wniosły elementy towarzyszące czyli historia kary śmierci, metody jej przeprowadzania oraz zwierzenia, opowieści zbrodniarzy, którzy czekali na ten ostateczny wymiar kary. 

Tematyka kary śmierci i zawodu kata, sama w sobie jest trudna i zdawałam sobie oczywiście z tego sprawę, ale nie ukrywam, że czytałam książkę dość długo, odkładając ją momentami po kilku przeczytanych stronach. 
Spowiedź polskiego kata to pozycja, która pokazuje zbrodnie i jej konsekwencje z innej perspektywy. Warto ją przeczytać i spojrzeć na tematykę kary śmierci oczami samego kata. Nadal jednak nie umiem jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: Czy kara śmierci to słuszny wyrok?  



Za przeczytanie książki dziękuję Wydawnictwu Aktywa.





"Spowiedź polskiego kata", Jerzy Andrzejczak, Wydawnictwo Aktywa, 2018 r., egzemplarz recenzencki;




1 komentarz:

Dziękuję za odwiedziny i komentarz :-)

Komentując zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych. Więcej o polityce prywatności w zakładce KONTAKT w górnym menu bloga.

Copyright © 2016 Żyję bo czytam , Blogger